Weaam el Masry’s work explores issues of her society-the position of women, relationships, and religion-timeless and universal.
Women in the Middle East are expected to be good homemakers and mothers. Any other ambition becomes secondary, if not frowned upon. This is the dilemma Weaam el Masry seeks to challenge in her new body of work – where women who seek to do more are expected to make compromises to fulfill part of their dreams.
Women’s priorities as dictated by the society, the traditional culture, the surrounding relatives, neighbors, and friends are set and clear – home and children. Within that context, the (ambitious) artist, scholar, business executive, or politician is faced with many physical but intellectual, social, and psychological challenges, imposing on her to make sacrifices. These sacrifices hurt, slow down, and have their toll on the women’s dreams and happiness.
El Masry seeks to unravel that psychological pain, that longing for the total freedom to fulfill the dreams and the ambitions, away from the shackles of a demanding and unforgiving society. While a sense of unease prevails, El Masry reminds us that success is possible and achievable, epitomized by brave Arab female icons she chose to pay tribute to, as they carry respect and awe.
In this new series, The Golden Fly, Weaam el Masry is fearless in tackling the road towards self-fulfillment and liberation in a woman’s life. Influenced by the painting and drawing techniques of Egon Schiele, Lucian Freud, and Francis Bacon, El-Masry realizes that bravery and persistence are required for a woman to achieve her dreams. Faced with the choice to either compromise or defy the stigma imposed by society to realize her dreams, the woman in Weaam El Masry’s world is reminiscent of the Golden Fly – an insect that symbolizes persistence and bravery in Ancient Egypt. Golden Flies were given as medals of honor to soldiers who fought courageously in battles. Queen Ah-Hotep of the XVIIIth Dynasty is known as the only woman to have ever received a Golden Fly medal as she took up arms to save Egypt from the enemies when her husband and son got killed.
In Weaam El Masry’s world, there are many contemporary Ah-Hotep’s – women who take control of their lives with boldness, courage, and determination, rejecting submission to fulfill their ambitions, despite the patriarchal domination and the moral enslavement witnessed within our societies. They, too, deserve The Golden Fly Medal of Honour.
Universal gender-based issues are all the essence of el Masry’s visual language and the product of her experience as an Egyptian wife, mother, artist – but a woman.
Weaam el Masry was born in 1987. She works and lives in Cairo, Egypt. She holds a Ph.D. in Media Arts from the Faculty of Applied Arts, Helwan University. She has received over 17 awards and has participated in over 40 exhibitions locally and internationally.
الذبابة الذهبية / وئام المصري
بقلم فاتن مصطفى
مؤسسة أرت توكس / مصر
تتحلى وئام المصري في أحدث مجموعة فنية لها – “الذبابة الذهبية”- بالشجاعة وذلك بوضع خطواتها على الطريق الذي يؤدي إلى تحقيق الذات والتحرر. واجهت خيار إما المساومة او تحدي الاعراف السائدة التي يفرضها المجتمع على أحلام المرأة. تذكرنا المرأة في لوحات وئام المصري بالذبابة الذهبية، وهي حشرة ترمز إلى المثابرة والشجاعة في مصر القديمة. كانت الذبابة الذهبية تمنح كوسام شرف للجنود الذين قاتلوا بشجاعة في المعارك. ولم تحصل أي امرأة على وسام الذبابة الذهبية سوى الملكة إياح – حتب من الأسرة الثامنة عشر، حيث تقلدت السلاح وحاربت الأعداء لإنقاذ مصر بعد مقتل زوجها وأبنها.
نجد الكثيرات في عالم وئام المصري مثل إياح – حتب، سيدات معاصرات، يمسكن بزمام الأمور في حياتهن بإقدام وشجاعة وعزبمة رافضات الخنوع، بهدف تحقيق طموحاتهن على الرغم من السيطرة والهيمنة الصورية للأخلاق التي تشهدها مجتمعاتنا. هن أيضا يستحققن الذبابة الذهبية، يستحققن وسام شرف.
تستكشف أعمال وئام المصري قضايا مجتمعها المحلي ولا سيما ما يخص وضع المرأة والعلاقات الإنسانية والدين، تلك القضايا المطروحة في كل زمان ومكان.
يتوقع من النساء في الشرق الأوسط أن يكن ربات بيوت وأمهات جيدات، ويحتل أي طموح آخر مرتبة ثانوية، بل قد يتم رفضه تماما. تسعى وئام المصري لتحدي هذه المعضلة في أعمالها الجديدة – حيث يتوقع من النساء اللواتي يسعين لتحقيق المزيد من الإنجازات أن يقمن بعمل مساومات ما لإشباع جزء من أحلامهن.
يتم تحديد أولويات المرأة وفقا لرؤية المجتمع والثقافة التقليدية والأقارب والجيران والأصدقاء بشكل واضح على إنها تختص بالبيت والأطفال. وفي هذا السياق تواجه الفنانات والباحثات وسيدات الأعمال و الناشطات السياسيات الكثير من التحديات الملموسة، وهي في الغالب تحديات فكرية واجتماعية ونفسية مما يحتم عليهن تقديم تضحيات، حيث تتسبب هذه التضحيات بالشعور بالألم وإبطاء قدرة المرأة على الإنجاز كما تثقل على أحلامها وسعادتها.
تسعى وئام المصري إلى اطلاق ذلك الألم النفسي الذي يتوق إلى الحرية الكاملة لتحقيق الأحلام والطموحات بعيدا عن الأغلال التي يفرضها المجتمع المتطلب وغير المتسامح. وإذا ما ساد شعور من عدم الارتياح، تسرع وئام المصري وتذكرنا أن النجاح ممكن تحقيقه متمثلا في نساء عربيات شجاعات اتخذتهن ايقونات لتقديم اعجابها بهن حيث يتمتعن بكل الاحترام والتقدير.
وتدرك وئام المصري وهي متأثرة بتقنيات ايجون شيل ولوسيان فرويد وفرانسيس بيكون في رسوماتهم ولوحاتهم أن الشجاعة والمثابرة من ضروريات تحقيق المرأة لأحلامها. كما تتحلى في أحدث لوحات لها بالشجاعة وذلك بوضع خطواتها على الطريق الذي يؤدي إلى تحقيق الذات والتحرر في حياة أي امرأة. واجهت خيار إما المساومة او تحدي وصمة العار التي يفرضها المجتمع على أحلامها بجرأة. تذكرنا المرأة في لوحات وئام المصري بالذبابة الذهبية، وهي حشرة ترمز إلى المثابرة والشجاعة في مصر القديمة. كانت الذبابة الذهبية تمنح كوسام شرف للجنود الذين قاتلوا بشجاعة في المعارك. ولم تحصل امرأة على وسام الذبابة الذهبية سوى الملكة إياح – حتب من الأسرة الثامنة عشر، حيث تقلدت السلاح وحاربت الأعداء لإنقاذ مصر بعد مقتل زوجها وأبنها.
نجد الكثيرات في عالم وئام المصري مثل أياح – حتب، سيدات معاصرات، يمسكن بزمام الأمور في حياتهن بإقدام وشجاعة وعزيمة رافضات الخنوع، ويعملن على تحقيق طموحاتهن برغم الهيمنة الأبوية والسيطرة الصورية للأخلاق التي تشهدها مجتمعاتنا. هن أيضا يستحققن الذبابة الذهبية، يستحققن وسام شرف.
تمثل القضايا العالمية الخاصة بنوع الجنس حجر الزاوية في اللغة البصرية لوئام المصري ونتاج تجربتها الذاتية كزوجة وأم وفنانة مصرية ، والأهم من كل ذلك، إنها امرأة.